Опис програми
Завдяки людському капіталу і природному багатству потенціал України є величезним. Теперішній політичний, економічний, соціальний, екологічний стан України, одначе, є дуже поганий. Для того, щоб країна максимально використала цей потенціал, потрібна трансформація всіх органів влади, економічної і соціальної систем, політики щодо довкілля.
1. Хто може провести таку трансформацію?
Молоді люди у віці від 20 до 35 років, які є активістами громадських організацій, державні службовці, чинні депутати міських, районних та обласних рад та представники студентства з допомогою старших більш досвідчених радників.
2. Які їхні характеристики?
Це молоді громадяни, які пов’язують своє майбутнє з Україною і прагнуть покращити її стан. Вони мають певні знання про світ та володіють іноземними мовами. Вони є професійні, етичні, активні в громадському чи політичному житті та вміють працювати в команді.
3. Як ці люди будуть діяти?
Учасники Програми формують групи 6-7 осіб. Оптимальним є склад, коли в кожній групі є політолог, юрист, економіст, соціолог чи культурний антрополог або особи, які мають науковий інтерес у цих напрямах.
Сформовані групи вивчають досвід деяких європейських країн, які досягли найвищого рівня людського й економічного розвитку і для яких характерні:
Сформовані групи вивчають досвід деяких європейських країн, які досягли найвищого рівня людського й економічного розвитку і для яких характерні:
- повна політична свобода (прозорість і відкритість влади);
- певний рівень економічного добробуту для всього населення;
- соціальна справедливість, особливо у сферах освіти, охорони здоров’я, безробіття, пенсійного забезпечення;
- симбіотичне співжиття з біосферою (природою, довкіллям), а не її експлуатація, руйнування та забруднення.
4. Які держави відповідають зазначеним вище вимогам?
Це Австрія, Німеччина, Норвегія, Швейцарія і Швеція. До цих країн долучена Польща, яка відповідає декільком із названих характеристик і яка пройшла певну трансформацію ментальності (“Солідарність”), економічної системи через шокову терапію (Лєшек Бальцерович) і політичної – через підготовку Польщі до членства в ЄС. До того ж Польща є дружньою сусідньою країною, впливовим членом ЄС і найактивнішим прихильником наближення і вступу України до ЄС.
5. Що мають вивчати групи?
Усі складові суспільної архітектури вищезгаданих країн:
- конституцію;
- структуру, уповноваження і відповідальність усіх органів державної влади (президента, канцлера, кабінету міністрів, судової системи й місцевого самоврядування), систему ефективного прийняття та імплементації державних рішень;
- систему взаємодії по лінії суспільство-влада, громадські організації-влада;
- ідеологію і плани дій трьох ключових партій;
- економічну систему, роль держави в економіці країни, відносини між працедавцями і профспілками;
- соціальну систему: науку, освіту, охорону здоров’я, систему пенсійного забезпечення;
- екологічну політику.
У кожній зі згаданих країн є елементи, які потрібно вивчати поглиблено. В Швейцарії – пряму демократію і прийняття рішень на основі консенсусу. У Німеччині – соціально-орієнтовану ринкову систему, спів рішення (co-determination), повноваження влади федеральних земель Німеччини. В Австрії – те, як вона змогла побудувати сучасну економіку без шкоди довкіллю. У Швеції – роль профспілок й інновацій у зростанні продуктивності та роль банків у промисловості. В Норвегії – енергетичну систему, збереження частини прибутків із нафтової промисловості для майбутніх поколінь. У Польщі – трансформаційні процеси.
Окрім того, члени групи можуть вивчати інші сфери життя, інші закони або установи, які допомогли б Україні стати ефективною державою.
6. Які методи й етапи навчання?
- Спочатку групи всебічно вивчають обрану країну, використовуючи різні джерела інформації.
- Потім учасники зустрічаються з послами і радниками в посольствах відповідних країн у Києві для поглиблення знань.
- Після цих етапів відбувається перша тижнева поїздка до обраної країни. Адже щоб зрозуміти країну, треба її відчути. Навчальні поїздки також мотивують до подальшого ґрунтовного вивчення матеріалу.
- Паралельно групи обирають і вивчають складові елементи майбутньої «архітектури суспільного ладу» України.
- Після політичного стажування найактивніші учасники матимуть можливість здійснити повторну поїздку з метою проведення зустрічей на найвищому рівні з обов’язковим використанням отриманого досвіду для трансформації України.
7. Що групи робитимуть з вивченим досвідом і як будуть діяти після навчання?
- Ділитися результатами свого дослідження й обговорювати їх з іншими групами;
- друкувати статті, давати інтерв’ю на радіо та телебаченні про висновки свого дослідження, щоб суспільство повірило, що Україна може стати ефективною і розвиненою державою;
- брати участь у виборах до міських, районних і обласних рад у 2015 році.
Під час такого «політичного учнівства» (political apprenticeship) молоді спеціалісти працюватимуть над розробкою політичної філософії й ідеології широкого спектру з метою створити кілька ідеологій і партій: соціалістичну, центристську і ліберальну.
У найближчі кілька років учасники йтимуть на вибори до Парламенту (Верховної Ради). Із чіткою ідеологією, візією і програмою дій, навіть якщо вони будуть статистичною меншістю, все ж утворять ідеологічну, програмну, моральну більшість. Таким чином, запропоновані молоддю закони для необхідної трансформації будуть, ймовірно, проголосовані більшістю від загальної кількості депутатів.
Після виборів 1990 року Верховна Рада була хорошим прикладом такої моральної більшості. 25+ депутатів були колишніми політичними в’язнями, поетами, письменниками, мрійниками, ідеалістами. У них було чітке бачення: незалежна, демократична і справедлива Україна. Усі їхні пропозиції було прийнято ідеологічно збанкрутілими комуністами. Це було початком перетворення без революції. Проте це зазнало невдачі у зв’язку з розколом партії «Рух».
Програма «Молодь змінить Україну» налаштована на успіх – її учасники вже навчаються працювати в командах, обмінюються думками одне з одним, використовуючи Асоціацію учасників Програми як платформу для спілкування, і напрацьовують спільне бачення того, як перетворити Україну.
8. Етапи програми.
- Створення команди.
- Вивчення досвіду однієї з 6-ти країн.
- Звітування, вступ до Асоціація учасників програми «Молодь змінить Україну».
- Залежно від спеціалізації, практика в різних гілках влади.
- Робота у виконавчій чи законодавчій владі місцевого рівня.
- Участь в парламентських виборах або робота у виконавчих органах влади національного рівня.
9. Яка роль Благодійного фонду Богдана Гаврилишина (БФБГ) у програмі?
- Фонд розробляє і вдосконалює концепцію Програми, дає рекомендації і поради щодо того, як варто формувати групи, що корисно вивчати тощо.
- Голова Фонду проводить лекції/презентації своїх книг – «Дороговкази в майбутнє: до більш ефективних суспільств», «Залишаюсь українцем – ідентичність у глобальному світі». Богдан Гаврилишин вже відвідав близько 30 університетів у всіх регіонах України.
- Голова та члени команди Фонду беруть участь у зустрічах із молоддю з метою підсилити їхню мотивацію працювати на користь України, а також надати їм впевненість, що вони в змозі трансформувати Україну.
- Всі групи працюють на добровільній основі. Фонд фінансує навчальні поїздки до обраних країн і покриває інші витрати, пов’язані з навчальним процесом.
Благодійний фонд Богдана Гаврилишина
надихає учасників на нові звершення
і будує довіру між ними
Контактні особи:
Роман Мельник
Координатор програми – rm@bhfoundation.com.ua
Олена Бекреньова
Директор фонду – olena@bhfoundation.com.ua
Координатор програми – rm@bhfoundation.com.ua
Олена Бекреньова
Директор фонду – olena@bhfoundation.com.ua