Досвід Німеччини. Звіт Нгуєн Анастасії.

учасниця групи «Німеччина-2014» за підтримки
Благодійного Фонду Богдана Гаврилишина,
студентка 4 курсу ЕПФ ОНУ імені І.І.Мечникова


Дивлячись на українські реалії, відповідь на питання, чи час зараз мріяти про економічні здобутки Німеччини, знайти зразу неможливо. Кожний українець, який потрапляє у виставковий комплекс BMW World та BMW Welt, неодмінно замислюється, чи можливо це в Україні, що зробила Німеччина для того, щоб такі підприємства-гіганти з’явилися та надалі розвивалися на принципах соціальної відповідальності та інвестування в свою країну.
 
  • Німецький феномен

Компанія BMW пройшла шлях від маленького заводу двох талановитих винахідників Карла Раппа і Густава Отто до промислового гіганту. Компанія BMW 3 рази за свою історію опинялась на порозі кризи і краху, але кожен раз піднімалася і досягала успіху. Зараз компанія BMW виробляє свою продукцію на п'яти заводах у Німеччині і двадцяти двох дочірніх підприємствах, розкиданих по всьому світу. Для всіх у світі концерн BMW – синонім високих стандартів у галузі автомобільного комфорту, безпеки, техніки і якості.

Зрозуміло, що далеко не всі німецькі підприємства піднялися до такого рівня, а компанія BMW – це своєрідний феномен. Проте жодний феномен не виникає з нічого.
 
  • Інновації

Досвід Німеччини, як країни, що вийшла в лідери після розрухи і поразки, переконливо демонструє, що для панування на світовому ринку зовсім не потрібно мати газ, нафту, ліс та інші природні ресурси. Модель розвитку, випробувана після Другої Світової війни Німеччиною, показала, що спираючись на новітні технології можна забезпечити вагомий щорічний прирост промислового виробництва. Активне залучення приватних інвестицій у науку за допомогою податкових кредитів, державна підтримка дослідницьких інститутів та університетської бази обумовили німецький прорив у сфері інновацій. Досвід Німеччини вчить, що навіть у найтяжчі для країни часи не можна зменшувати фінансування освіти та досліджень і забувати про інновації, що будуть годувати завтра. Україна, прагнучи успіху, має зрозуміти, що саме співпраця науки, держави і приватного бізнесу дає змогу таким гігантам, як BMW, вирости. Навіть сьогодні, коли бренд BMW відомий у всьому світі, компанія не зупиняється, інвестуючи у нову серію електричних автомобілів з нульовим рівнем викидів – BMW і.
 
  • Законодавство як запорука успіху

Законодавство створює правове поле для підприємництва, визначає форми діяльності та методи, може гальмувати, а може прискорювати економічний прогрес.

Одна з таких передових галузей права, що мала великий вплив на успіх колись маловідомого заводу BMW, – це патентне право, бо саме патент на винахід забезпечує винахіднику достатній правовий захист та робить економічно вигідними інвестиції наукових, технічних та фінансових ресурсів. Не важко уявити, де б були всі інновації, на які зробила ставку Німеччина, без належного правового захисту.

Під час поїздки група відвідала офіс Європейського Патентного Відомства, розташований у Мюнхені. Візит дав змогу зрозуміти сутність та механізм захисту інтелектуальної власності в Європі, оцінити переваги єдиної системи видачі патенту на території всіх держав-учасниць Європейської патентної конвенції.

Слід сказати, що іновації, впроваджені у Німеччині, зобов’язані своєю життєздатністю не тільки добре розробленій системі патентування, а й ставленню німців до охорони інтелектуальної власності. Тож, Україна має зрозуміти, що розвиток підприємництва є неможливим без належного визнання авторських прав на винахід, тобто не тільки вдосконалення правового регулювання, а й запровадження реального механізму захисту.
 
  • Корпоративна соціальна відповідальність

Соціальна відповідальність здобула важливе місце серед бізнес-стандартів провідних світових та німецьких компаній. BMW – це одна з небагатьох автомобільних фірм, що не використовує на заводах роботів. Весь процес складання на конвеєрі здійснюється тільки вручну. І навряд чи це робиться через недосконалість технологій. Соціальна відповідальність – це те, що відрізняє великих українських виробників, які здатні на будь-які скорочення попри трудове законодавство задля максимального прибутку, від німецьких підприємств, які відчувають потребу інвестувати у працівників, забезпечувати гідну заробітню платню та умови роботи. Проте слід пам’ятати, що держава не має ніякого права вимагати від підприємств уваги до проблем суспільства, допоки сама держава не готова підтримувати розвиток бізнесу на законодавчому та науковому рівні.

Підсумовуючи, слід сказати: «Так, Україна здатна на такі успіхи!», але будь-якому успіху, в тому числі виникненню промислових гігантів на кшталт BMW, передує комплекс факторів, загальною характеристикою яких є об’єднання зусиль держави, бізнесу і науки.
 

25.11.2014