Тростянець – історія однієї перемоги

в міській раді з мером Ю. Бовою

 

Команда Ренесансу міст планувала відвідати Тростянець вже досить давно. Ми були сповнені чуток, вражень і позитивних відгуків від багатьох людей із різних сфер про це місто. Тому відвідати Тростянець – стало першою ціллю 2017 року для нашої команди. Перш ніж розповісти, про наш візит 11 лютого 2017 р. надамо коротку інформацію про місто:

  • населення 23 тисячі;
  • має хороше залізничне сполучення;
  • в місті розташована одна з найперших та найбільших іноземних інвестицій в Україну – шоколадна фабрика Mondelez;
  • центр фестивалів північно-східної України.
  • відстань до Києва – 380 км, до Харкова – 128, до Сум – 56.
  • до кордону з Росією – 30 км.

 

DSC_1053Головна дійова особа – мер міста Юрій Бова. Головою став у 2005 році, до того був активним депутатом міської ради дві каденції. Але на всі його починання тодішній мер відповідав: «ти ж бачиш, нема грошей». Все було збиткове, особливо комунальне підприємство. Вулиці темні, неремонтовані. Сміття не вивозилося, а валялося усюди: на узбіччях, під ногами, в ярках і садках. Безробіття становило 30%. Тому Юрій Анатолійович вирішив сам очолити місто – із цього часу починається ренесанс Тростянця.

 

Перше, за що взявся Юрій Бова – це пошук інвестицій, для створення нових робочих місць. В 1997 р. Крафт Фудз викупили тростянецьку шоколадну фабрику «Україна», але до 2005 року не мали серйозних намірів нарощувати потужність. Але команда мера виявила, що американська компанія шукає майданчик для серйозних інвестицій і будівництва нового заводу. Американці обирали між Польщею та Росією. Тоді Тростянець зробив таку пропозицію, від якої Крафт Фудз не змогли відмовитися. А саме:

  • ввели співробітника Крафт Фудз Україна у виконком міської ради Тростянця;
  • почали приймати важливі рішення інвестора (земля, документи, дозволи…) протягом 1-2 днів;
  • на 3 роки скасували плату за оренду землі.

Всього цього не запропонували поляки чи росіяни, хоча стартові умови для інвестування у них були кращі. Тому вибір впав на Тростянець і з 2005 року компанія інвестувала додаткових 200 млн доларів. Зараз в Тростянці випікаються ведмедики Барні, печиво Орео і багато інших бісквітів, які експортуються до багатьох азійських і європейських країн.

 

DSC_1079

 

Комунальні підприємства

Паралельно йшло реформування усього комунального підприємства (КП). Збитковий водоканал, який мав у своєму віданні навіть ритуальні послуги, розбили на 6 комунальних та 8 дочірніх підприємств, кожне з яких стало прибутковим. Причина дуже проста: коли ти керівник окремого комунального підприємства – в тебе з’являється мотивація вивести його в прибуток, отримати премію і нормальні зарплати. А коли всі в купі – виходить комунізм, тому що хтось один тягне всіх на дно – так було раніше із КП «Водоканал». Також, колишні майстри у великому КП стали головами малих КП, а це стимулює особисту відповідальність, віддачу та продуктивність.

 

Також, з нами поділилася деталями управління комунальними підприємствами місцева депутатка та активістка пані Надія:

«Юрій Анатолійович збирає кожного понеділка усі комунальні підприємства і робить справжній розбір польотів. Він все знає. Десь канава розрита, десь яма, а в когось дах протікає. Всюди загляне, за всім пильнує. Не знаю, як в нього це виходить – але він нічого не пропустить».

З таким ефективним управлінням, у Тростянці існує прибутковий комунальний готель, який минулого року приніс більше 100 тис грн прибутку в міський бюджет. Раніше він був дотаційним, і робітники взагалі не переймалися сервісом і залученням клієнтів.

 

«Готель був не в booking(.com), а в пофіг» – пожартував Юрій Бова. Тепер комунальний готель «Елегія» і справді розташований на booking.com.

 

Економічний ефект від дріблення КП полягає ще й тому, що при обороті до 1 млн, КП не сплачує ПДВ, який іде в центральний бюджет. А це 20% додаткових надходжень до бюджету. Юрій Бова закликає міста думати перш за все про себе, і не спішити віддавати податки в Київ, щоби потім не випрошувати назад субвенції. Таким чином, Тростянець додатково залучає мільйони гривень у свій бюджет.

 

Трос1

 

Щодо міжнародного співробітництва, то майже фактично усі керівники КП вже були в Польщі по багато разів і постійно переймають досвід і розширюють світогляд. Місто маленьке, тому намагається розвиватися інноваційно і спиратися на увесь доступний інструментарій.

 

 

Міська рада

У Юрія Бови більшість у раді – 67% однопартійці з «Сили Людей». Однак ефективності сприяє не лише велика фракція, але і зручне голосування та розгляд усіх питань через власну електронну систему. Кожен депутат на своєму місці у залі засідань має персональний планшет, на який надходять усі проекти рішень, і через який він голосує, чи записується на виступ. Все відбуєваться чітко і прозоро. Жодного кнопкодавства/планшетодавства не було помічено.

 

IMG_20170211_152431

 

Місцевий активізм

Для того, щоби не вгадувати, які проблеми на вулицях, і де краще щось зремонтувати в першу чергу, було створено мережу вуличних комітетів, які очолюються вуличкомами. Вуличкоми – це місцеві активні жителі, що обрані своєю вулицею для того, щоби:

  • вести просвітницьку роботу серед своїх сусід про нововведення міськрад
  • з’ясовувати разом з іншими вулицями, кому першому залатити за кошти міста дороги
  • бути представником міської ради на місці, а також її першим критиком.

Наприклад, вуличкоми приймають щебінь, яким засипають ями на дорозі, а також найбільш часто через веб-сайт подають інформацію про певні проблеми в місті (ліхтар розбитий, сніг не розчищений, тощо). Це одна з форм передбаченого законодавством ОСН (органів місцевого самоврядування), яка діє за усіма канонами прямої демократії і підзвітності влади.

 

На фото – Круглий дім, який був у занедбаному стані та відновлений силами громади, які приходили все літо на толоки.



DSC_0038

 

Долання труднощів

1) Податки.

Процес децентралізації забрав у Тростянця податки на доходи фізичних осіб (ПДФО), які формували 30% дохідної частини бюджету (10 млн грн. із 34 млн грн.) і перенаправив їх у район. Це сильно вдарило по економіці, тому місто намагається чимшвидше об’єднатися з навколишніми громадами і ліквідувати Тростянецький район. Тоді ПДФО вернуться назад у громаду.

 

2) Війна з Росією – всі інвестиційні проекти у місті згорнулися. Було навіть страшно проводити фестиваль, адже 30 км до Росії – це якраз дальність польоту «градів». Але проведення фестивалю патріотичного муз-фесту «Схід-Рок» було принциповим рішенням мерії – показати, що тут Україна, тут патріоти і «зелених чоловічків» тут не чекають.

 

найбільший фестиваль східної України

найбільший фестиваль східної України

 

Трос23) Акцизний збір

Щоби підняти рівень зборів до бюджету, була запроваджена ціла кампанія із інформування населення, яка полягала у тому, щоби мешканці при купівлі бензину, сигарет чи алкоголю вимагали чек. Чому? Якщо є чек – значить гарантовано 5% від суми акцизу піде в міську скарбницю, а якщо ні – то підприємцю. Ці зміни набули чинності в податковому кодексі минулого року і значно збагатили громади і дали їм можливість більше заробляти. Однак у Тростянці це дещо важко з  огляду на велику кількість нелегального пального з Росії, яке продається в місті. Окрім того, не всі підприємці готові дати чек – якщо його не вимагати. Тому роздачею таких листівок займалися навіть школярі, які хотіли новий баскетбольний майданчик, а грошей не вистачало в бюджеті міста.

 

Три критерії успішного міста, зі слів Юрія Бови:

  1. Де я живу
  2. Де я працюю
  3. Де я відпочиваю

Якщо мешканець незадоволений одним із цих пунктів – то вважайте, ви його втратили.

 

Давайте пройдемося за цими пунтками:

 

1) Де я живу.
Тростянець в першу чергу ощадне місто і це позитивно відображається на гаманці мешканців.

 

За бюджетні кошти було проведено повне освітлення усіх вулиць, встановлені енергоощадні лампочки та датчики руху у всіх будинках, що дає економити як міському бюжету, так і людям (адже освітлення в під’їздах оплачують мешканці).
Також були встановлені відеокамери, і їхня кількість зростає щороку. Якщо виникла яка ситуація (крадіжка), то кожен може звернутися до міськради по відеозапис і далі іти до поліції, наприклад.

 

Міська рада запустила повністю соціальний автобус, який в безлімітному режимі перевозить будь-яку кількість пільговиків.
Всі пам’ятки архітектури мають стильне LED-освітлення, яке дуже прикрашає місто в нічний час і дозволяє милуватися місцем, «де я живу».
Також у місті вже давно ліквідовано повністю центральне опалення – усі квартири в багатоповерхівках перейшли на індивідуальні опалення. Тим, кому це було реально дорого, міська рада дала знижку або повністю зробила це опалення (котел, труби, монтаж). Зараз місто економить на опаленні більше 50% від колишнього споживання газу.

 

Окрім того, місто красиве, історичне і привітне:

 

трос4

 

2) Де я працюю. Для цього місто постаралося мабуть найбільше. Mondelez інвестує щороку десятки мільйонів доларів в нове виробництво і в нові робочі місця. Зараз Тростянець найбільший в Україні виробник бісквітів, більшість яких експортується.
Юрій Бова працює над створення індустріального парку, щоби залучити інших виробників, які б доповнювали одне одного. Наприклад, один місцевий виробник налагодив виробництво високоякісного борошна, яке отримали найкращі сертифікати. Це дозволило йому забезпечити бісквітну фабрику майже на 100% цим борошном, змеленим у Тростянці. Раніше, Mondelez закупляв борошно на Харківщині. Зараз розвивається проект із виробництва сухого молока.
Mondelez виробляє щороку продукції на 4.2 млрд грн., споживаючи 3 млрд грн. Це дозволяє створити тут справжню промислову долину і виробництво закритого циклу.

 

До речі, податки з шололадної фабрики повністю ідуть в Київ. Місто не відчуває цих 4 млрд грн доходу компанії на своєму бюджеті.

 

Фабрика влітку

Фабрика влітку

 

3) Де я відпочиваю. Тростянець – це туристична мекка Слобожанщини. Щороку більше 20 тис туристів приїжджають в місто і на фестивалі. Тут проводиться 3 великих фестивалі:
«Стара Фортеця» – фестиваль лицарських боїв, найкращий в Україні.

 

«Чайковський FEST” – фестиваль класичної музики просто неба.

 

«Схід-Рок» – найбільше на Сході країни музичне дійство.

 

Місто також багато на пам’ятки архітектури всеукраїнського значення: круглий дім-садиба, палац Голіцина, дендропарк, Благовіщенська церква. Окрім того, в самому центрі знаходиться великий парк, із залитою ковзанкою, спортивним та воркаут майданчиками, зарибненим ставком, фонтанчиками, різними атракціями для дітей, альтанками для посиденьок і місцями для пікніку.

 

34343242

 

На основі всіх переваг та із врахуванням соц. опитувань у 2007 р. була виписана стратегія розвитку міста.

 

Вийшло 3 пріоритети:

 

1. Залучення інвестицій

2. Туризм

3. Розвиток комунальних послуг

 

На них сьогодні спирається місто і знає, чого хоче в майбутньому.
Наприклад, щодо інвестицій – це створення промислового парку і залучення різноманітних виробників та надавачів послуг.

 

Туризм – Тростянець планує робити щомісяця по фестивалю і стати туристичним центром всієї Слобожанщини.
Комунальні служби – вже скоро міська рада закупить автобуси, створить ТростянецьПасТранс, і буде надавати значно кращі послуги з перевезення громадян, ніж сьогоднішні «газельки».

 

Місто знайшло себе, знайшло мотивацію розвиватися і стати таким комфортним містом для проживання, щоби люди верталися сюди із Сум та Києва. Віримо, що все вийде і будемо цьому, як команда Ренесансу міст, допомагати.

 

Дякую пану Юрію Бові за продуктивний день і вечір, щирі розповіді і натхнення для нас.

команда Ренесансу міст


14.02.2017