Крамаренко Ігор, учасник програми “Молодь змінить Україну”, про свою участь у програмі.

За час перебування в Німеччині, я мав зустрічі з депутатами парламенту Берліна, представниками організацій Конрад Аденауер, GIZ, Democratic reporting international, Mitost, Федерального міністерства продовольства і сільського господарства Німеччини, DVVG, (організація яка займається розпорядженням землею яка знаходяться в державній власності), представниками бізнесу Німеччини, Center for Global Politics, Professor of Political Science Dr. Klaus Segbers, Klemm Sarah Katharine - representative of the Federal returning officer (аналог представника ЦВК в Україні), також побував на з'їзді молодіжного крила CDU (Deutschland 2050).

 

Вражень багато, але висновок один. Німецька машина працює як кращі годинник в світі і мчить до неймовірним висот. Головне правило, в усьому повинен бути порядок і верховенство права.

 

Їх система прийняття законів напевно найкраща в світі.

 

Законопроект проходить розгляд починаючи з Бундестагу закінчуючи регіональними парламентами. Якщо немає згоди між ними, існує "комісія компромісу", яка доопрацьовує законопроект з урахуванням побажань усіх сторін.

 

На окрему увагу заслуговує виборча система Німеччини.

 

Під час моєї поїздки я провів зустріч з представником Федерального уповноваженого з виборів в Німеччині Sarah Klemm.

 

Ми обговорювали з нею процедури проведення виборів в Бундестаг і Європейський парламент.

 

Наведу кілька фактів про вибори в парламент Німеччини.

 

У Бундестаг кожні 4 роки проводяться вибори.

 

Виборча система, в Бундестаг пропорційно - мажоритарна (змішана) 299 депутатів обирають за мажоритарною системою, 299 за пропорційною системою.

 

Склад парламенту 599 осіб, але наприклад зараз склад 613 чоловік. Збільшення складу допускається, це відбувається через особливості підрахунку голосів. Вони використовують так званий компенсаційний механізм.

 

Прохідний бар'єр становить 5 відсотків.

 

Між нашими країнами існують суттєві відмінності у виборчому процесі:

 

  • Перша важлива відмінність:

Членів виборчої комісії формує муніципалітет, подати заявку на право стати членом виборчих комісії може кожен громадянин Німеччини з 18 років, ні про яку участь партій у формуванні комісій мови бути не може.

Кожен член комісії отримує оплату за свою роботу в розмірі близько 30 євро.

В Україні склад виборчих комісій формується партіями.

 

  • Друга важлива відмінність:

Склад виборчих комісій від 3 до 7 чоловік.

В Україні від 10 до 18 осіб.

 

  • Третя відмінність:

Федеральна виборча комісія (аналог ЦВК) складається з 8 осіб, 2 з яких є суддями Федерального адміністративного суду.

У нас 15 членів ЦВК.

 

  • Четверта відмінність:

Таке поняття як "early voter" не тільки існує, а й такою можливістю активно користуються виборці)

Досить відправити заявку в муніципалітет, після чого поштою надсилається бюлетень.

Виборець поштою повертає виборчий бюлетень в муніципалітет не пізніше, ніж в день виборів, 6 вечора.

Наприклад на останніх виборах в Бундестаг в 2013 році таким правом скористалися 24,3% виборців.

У нас в Україні таких можливостей немає.

 

  • П'ята відмінність:

Цікаві дані щодо явки виборців:

Наприклад на виборах в Бундестаг в 2013 році середня явка на виборах 72.3% відсотків.

Статистика голосуання за віком виборців:

- До 21 року - 64.2%

- 21-25 років - 60,3%

- 25-30 років - 60,4%

- 30-35 років - 65.5%

- 60-70 років - 79.8%

В Україні явка не перевищує 50 - 60 відсотків. А голосування молодих людей до 21 років істотно нижче.

 

  • Шоста відмінність:

Вартість проведення виборів до Бундестагу в 2013 році склала 76,8 мільйонів євро.

Для порівняння в Україні в 2012 році на проведенням виборів народних депутатів було передбачено 1 042 400,0 що за курсом 10.2, становить 102.2 млн. євро.

 

  • Сьома відмінність:

На окрему увагу заслуговує процедура підрахунку голосів.

Одним словом вибори в Німеччині проходять просто, зрозуміло і максимально комфортно для виборців.

А головне чесно, ні про які фальсифікації і мови бути не може.

 

Рекомендації для України:

 

Виборче законодавство:

  • Зміна виборчої системи, на пропорційну систему з відкритими списками.
  • Імперативний мандат (можливість відкликання депутата).
  • Передбачити можливість раннього голосування, право виборця проголосувати за декілька днів до виборів (early voter).
  • Суттєве обмеження зовнішньої реклами, телерадіо реклами.
  • Контроль над формуванням та використанням виборчого фонду.
  • Змінити підхід до процесу формування дільничних комісій.
  • Відповідальність за порушення виборчого законодавства. Спрощення процедури розслідування і більш суворе покарання.
  • Прийняття виборчого кодексу, який би уніфікував законодавство про вибори на всіх рівнях.

 

Велика подяка Благодійному Фонду Богдана Гаврилишина за надану можливість.


26.07.2016